Monday, September 22, 2008

TeRUja...






_semangat²




x tahu kenapa, pagi ni aku semangat sgt nak update my blog. nape ek? sbb weekend aku yg lepas, aku lalui ngan seronok sgt... bukannya sbb aku g jln² tp sebab masa aku ni, byk aku habiskan kat rumah dan bersama insan tersayang - Adam Harith & Mohd Helmi....




firstly, citer ttg Adam... weekend ni selalu tgk dia asyik memanjat ajer... kerusi / meja / rak tv semuanya dipanjatnya.. aduhhhh.... geram pun ada tp he's growing ummi.... kata abah.




hari santu lepas, kitorg g JJ Bukit Tinggi. plannya nak belikan t-shirt utk abah dia + hazim. tp paham² jer lah abah adam tu, katanya t-shirt dia dah byk... x yah beli. klau t-shirt hazim plak, alasannya... kena bawa tuannya utk belikan baju.... hhhmmmm... cam na tu. so, end up x belilah t-shirt tu... jln² kosong ajer kat JJ tu. tp Adam yg best.....




malam tu kitorg berbuka kat rumah ajer.. tp ada tetamu yg dtg. semuanya kawan² sekolah helmi dulu. sek kat kelantan dulu tu... adalah dlm 8-9 org. semuanya bujang kecuali sorg je yg dah kawen. aku x masak apa2 cuma masing² dtg bawak bekalan sendiri... byk gak makanan nyer.. sampai leh tapau bawak balik ler... hehhehehehee....


ahadnye.... kitorg dok kat rumah jer. x g mana². pepagi je kuar g kedai beli surat khabar + adam main kat playground kat bwh rumah tu....



aku cam biasa, kemas rumah lah.. abah dia lah yg dok melayan si Adam ni... hehehhehe... sekrg ni memang kuat memanjat ajer... pandai plak tarik kerusi kecik dia tu, bawa g tepi meja dan panjat.. aduh... anak ummi ni, kreatif dan inovatif.... klau dilarang, lagi dibuat... budak2 nak membesar ummi... kata abah.



oh ya... sebut pasal ahad... aku teringat, awal pg kat tv3 ada sesi motivasi bersama ustaz zambry (mari mengaji tv9).... dlm rancangan tu, yg bertajuk "l-Quran membentuk peribadi" - menarik minat aku utk dok mengadap mika ustaz tu...


citenye cam ni, ustaz zambry bercerita ttg kisah seorg sahabat yg nak g buat haji ngan menunggang untanya.. ditgh² pdg pasir, dia terjumpa seorg wanita tua. Dia ingatkan wanita tu tersesat jd dia pun tnylah wanita tersebut.... yg istimewanya, semua soalan yg sahabat tu tny pd wanita tersebut, semuanya dijawab dgn ayat AQ. sahabat ni tumpangkan mak cik ni sam pai ke suatu kaw. rehat. dlm perjlnan tu pun, setiap soalan yg ditny oleh sahabat akan dijawab ngan ayat AQ oleh mak cik tu. dan sampai ada sekali tu, sahabat ni x puas hati ngan jawapan mak cik tu dan bertanya.... ' kita dah sampai kat kaw rehat, mak cik bleh cari anak² mak cik kat sini. apa nama anak² mak cik tu? pun dijawab ngan AQ sbb anak²nya bernama Harun, Yahya dan Umar.


haaaaa..... pengajaran dr cerita ustaz tu, menampakkan bhw setiap masalah kita kat dunia ni, mesti ada jawapannya dlm AQ. tp nape kita tak nak cari? lg satu, boleh menampakkan kat kita bahawa AQ tu mesti ada dlm diri setiap umat islam...


Al-Ankabut : 49

Sebenarnya, Al Quran itu adalah ayat-ayat yang nyata di dalam dada orang-orang yang diberi ilmu[1156]. Dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami kecuali orang-orang yang zalim.

0 comments: