Wednesday, July 22, 2009

..:: KEsiHaTaN iTu maHkoTa muJaHid ::..

Pagi td aku masuk office lambat.. sbb bw Adam g klinik.
Mola2 kitorg g klinik kat umah jer.. tp dah tunggu hampir 20 minit,
doktor x der panggil2 any patient pun.. dah le kitorg no yg ke 13..
lambat lg woo.. trus aku cancel..
then g Klinik an-nisa kat seksyen 7 tu... huuhuhu nasib baik org x ramai.
mola2 amik temperature Adam.. 37.... demam kata doktor tp kena monitor gak... klau sampai sabtu ni pun demam lg, kena amik darah. then turn aku plak. akibat dr tidur yg x cukup dan strees... aku sakit kepala... cam biasa doktor bg synflex.
Aku ambil kesempatan ni utk followup ttg masalah sakit puan aku..
hehhehehe..
bln 3 yg lepas, doktor kata ovari aku bengkak. check td dah surut..
dah x bengkak cam dulu
ttg period aku yg x regular plak,
doktor bg ubat utk paksa period aku kuar...
doktor kata, aku maybe ada "polycystic ovarian syndrome''(PCOS)
jgn risau.. x der apalah... cumanya org
yg ada syndrome ni selalunya sukar utk mendapat zuriat.
skrg aku tgh search lg kat google ttg PCOS tu.
ttg nak bg regularkan balik kitaran aku tu, doktor
kata, aku kena turunkan berat badan.
berat ideal utk aku... 55kg
skrg 66kg... kena buang lg 11 kg tu.. huhuuuh bila dipikirkan balik..
dulu masa awal2 preggykan adam berat
aku memanglah dlm 56-58 cam tu jer...
masa adam 9 bulan dlm kandungan pun berat aku baru 68kg
tp.. setelah 2 tahun adam membesar diluar rahim aku, berat aku
meningkat... mencecah 71kg...






oleh sebab itu...


DIETlah dan amalkan pemakanan yg sihat.

0 comments: