Saturday, November 14, 2009

..:: KehiDuPaN ::..

Kehidupan...

Apa yg aku nak dalam kehidupan ini? apa matlamat aku? ianya menjadi tanda tanya... tiap2 hari aku pegi keje, balik umah... tido.. esok bgn pagi g keje lagi dan balik rumah.... ianya menjadi rutin harian aku. dr segi fizikalnya / luarannya nampak cam sempurna tp dr segi dalamannya?????

Tiap-tiap yg hidup pasti akan mati. apakah persediaan aku ke arah itu.. latest movie kat wayang pun yg dibuat oleh org barat juga memberi peringatan kpd kita ttg kedatangan hari kiamat. aku lum tgk citer tu tp bg aku yg penting, apa persediaan kita utk menghadapi hari kiamat itu.. Janji Allah pasti akan berlaku. Kita percaya dan yakin pd janji2 Allah. Itulah iman kita...

Bila difikirkan balik, kenapa org barat menghasilkan movie yg macam ni. Tentu ada sebab. Aku pernah terdengar, kata penceramah tu.... org barat terlebih dahulu mengkaji Al-Quran drp kita. Sebab itulah agaknya terhasilnya movie yg seperti ini...

Persediaan utk menghadapi hari tersebut.... tentulah dgn ilmu. tp dari mana nak dapatkan ilmu itu? dr Al-quran... itulah sumber rujukan kita yg paling utama. Al-Quran itu petunjuk. Macam mananak dapat ilmu dr Al-Quran itu. Bayangkan Al-Quran itu bagaikan manual kehidupan kita. Klau kita x baca dan faham manual kita tu, cam na kita nak teruskan kehidupan kita ni kan.... terfikir aku... dari mana nak belajar al-Quran ini... ianya penting.. sama penting ngan gaji yg aku dapat tiap2 bulan tu.. bila difikirkan balik, dlm kehidupan ini klau kita tidak menguasai ilmu yg terdapat dalam Al-Quran tu, apakah gunanya kita beragama Islam. adakah islam hanya pd nama? hhhmmm....

Al-Quran itu utk dilaksanakan diatas muka bumi ni.. Siapa lg yg nak laksanakan klau bukan bermula dari diri kita sendiri.

sama-sama kita fikirkan...

0 comments: