Tuesday, November 10, 2009

..:: KuRsUS KeSELamaTaN KeBAkARaN ::..

Semalam masa on the way nak g tgk Irdeeni, aku dpt msg missed call dr Aya. Then aku return dia nyer call.... Dia cakap hari ni aku kena dtg keje ngan berpakaian seluar. Ada training katanya.. Suhana cakap 9.00am - 10.00am je... OKlah...

Datang2 pagi ni, aku tgk email.. rupa-rupanya training tu start kul 9.00pg - 4.30ptg... aaarrrhhh!!! "Kursus Keselamatan Kebakaran" begitulah tajuk penuh tranning yg aku ikuti hari ni. Pd permulaannya hati ni sedih, x best, malas, x puas hati.... semuanya ada... ye lah.. nape aku? tp bila pikir sbb aku pun tgh free (x sesibuk 2/3 hari yg lepas) so, aku pun redha... Anggap je ini sebagai peluang utk aku tambah ilmu bidang keBOMBAan ni plak.. cewwaahhh...

Ceramah yg diberi... best!!!, sbb Tuan Rashid tu pandai buat lawak. Dan dia banyak berkongsi pengalaman dia dlm bidang kebombaan ni.. Lebih 30 tahun dia berkhidmat sbg seorang ahli bomba. Pada sebelah petang.. aku dan peserta yg lain... pecah perut ketawakan mereka... kakakakaakakakaak !!!!

Tugasan yg diberikan, sepatutnya mereka kena keluar ikut pintu tu.. tp mereka gagal.... heheheheheheh... ni latihan ketika kecemasan.. kononnya black-out ataupun dlm keadaan ruang yg penuh ngan asap dan kita x nampak jalan keluar. Lepas tu, kitorg diajar cara nak guna fire extinguisher.

Setelah tamat training ni td, terus aku teringat zaman kat USM dulu... Pada tahun pertama, 2000 rasanya... aku masuk Pasukan Beruniform Pertahanan Awam. Kitorg g Latihan Kedet tu kat Pantai Merdeka. 2 perkara yg x dapat aku lupakan.. 1. kitorg ditinggalkan di tengah laut (tp x tengah sangatlah) dan kena balik sendiri ke tepi pantai secara berkumpulan. Klau pandai berenang, kena bantu kawan2 yg lain. Aku x tahu langsung nak berenang ni.. apa lg, tekapai2lah kaki tu mencari tanah yg jauhke dalam dr hujung kaki... 2. Aku kena berlakon sbg mangsa yg tercedera didalam hutan. kaki patah dan x mampu nak berjalan keluar dr hutan tu... maka aku diusung dgn strecher utk keluar dr hutan tu.. best tu memanglah best tp..... gayat gak lah bila diorg bw aku turun ikut curam bukit tu..

Setelah selamat sampai selepas ditinggalkan di tengah laut...

hehehhe.. mangsa yg sakit pun sempat senyum lg. hihihihihihi

0 comments: