Monday, December 14, 2009

..:: WeEkeNd yAnG SiBuK ::..

sibuk ke weekend aku yg lepas? memanglah sibuk. sbb ngan kehadiran family kakak aku (mak teh) dr kuala ketil. cuti sekolah.... abahnya menunaikan hajat anak2 yg nak jalan2 kat kuala lumpur ni. terutama si kakak tu ~ faikah namanya. nak g KLCC. nak tgk yg real katanya.. selalunya dia tgk kat tv jer. heheehehe...

kehadiran 3 org sepupu adam ni menyebabkan adam mengigau 2 mlm berturut2. mana tak nyer, siang tu main x ingat... selagi jam belum kul 1.00pg, x nak tido lg. ada jer yg menangis dan ada yg merajuk dan lain-lain. gamatlah umah aku ni. tp pd sebelah malam jer. sebab kitorg berjalan2 disiang hari.

jumaat lepaskan public holiday utk warga selangor. sempena hari keputraan sultan selangor. kitorg g puncak alam. rumah anjang... makan tghhari kat sana. menunya ialah gulai ayam+rebung, sup tulang, udang masak kunyit, sotong masak kicap dan ulam2.... lepas lunch, acara wajib utk adam klau dtg umah anjang ni..... mandi kolam... hehehehehe..
walaupun kolam ni kecik, tp depa tiga ni nak masuk jugak... biasalah, budak2....

petang tu kitorg ingat nak g lepak2 kat tasik shah alam tp setibanya kat area tasik tu, hujanlah plak... terus kitorg tukar plan g kompleks pkns sementara nak tggu maghrib sbb lepas maghrib nak g lepak2 kat putrajayalah... kat putrajaya biasalah tempat org lepak2 tu, area depan masjid tu. macam-macam org aku nampak kat sini. pelagai kemewahan yg ditunjukkan di sini. kemewahan dr segi mainan yg dibelikan utk anak2... didikan awal yg kita bg ni lah yg akan mempengaruhi corak kehidupan mereka bila diorg besar nnt. aku sbg ibu perlu bijak mendidik adam. didik adam ngan ilmu. kena byk membaca agar dapat mendidik adam menjadi anak yg berguna. dia amanah yg diberikan olehNya utk aku corakkan warna kehidupan.

sabtu plak aku ada xtvt wajib weekend aku. berkayuh tp aku x kayuh pun jd tukang prepare makanan. habis berkayuh dr bukit kapar - kuala selangor - bukit kapar, baru aku g joint mak teh. adam ikut mak teh g rumah andak kat bt 9 sijangkang. aku jumpa mak teh kat JJ bukit tinggi. masa kat jj ni, aku tersedar tentang sesuatu. patutlah aku tgk mana-mana family yg ada anak kecil mesti ada mainan byk... masa kat jj ni, yg beli mainan tentulah 3 bujang tu.... walhal masa mlm td lepak2 kat putrajaya tu kitorg singgah pasar tani (mlm tau.. biasanya pasar tani ni siang... 2 x / week.. selasa mlm dan jumaat mlm). ms kat pasar ni pun diorg dah dapat sorang satu mainannya... budak-budak.... pesannya jgnlah selalu bawa anak2 kita g shopping kompleks mahupun pasar. sbb bukannya apa klau anak kita leh faham, x payah beli.. tentulah senang sket. tp ni ada yg jenis klau dia nak, dia nak jugak-jugak.. sampai nangis2.. pening kepala mak bapak ni. ehehehhehehe.... balik dr jj tu aku bawa mak teh makan mlm siap2 kat lenggong. hiiiiihhii.. kes malas nak masak.

ahad plak kitorg g pasar kat stadium shah alam aka pasar bonet. macam aku kata tdlah... diorg dapat mainan lg setiap sorang.. wwahahhhh... jalan 2 lorong je terus balik. tujuan utama g pasar tu sbb nak beli kasut crocs yg rm15/20 sepasang tu. semua dapat sorg sepasang. adam pun dapat gak. terima kasih kpd yg membelikan kasut tu utk adam...

aku dan helmi ada hal sket lepas tu tp anty dan anjang bawa mak teh sekeluarga + adam g KLCC utk tunaikan permintaan si faikah tu... depa masuk aquaria. mola-mola nak masuk petrosains tp org ramai sgt katanya... dlm kul 4 ptg diorg dah on the way balik shah alam. so kitorg jumpa kat tasik shah alam area kopitaim tu... lepak2 + makan2 sambil mak teh dok mengenang kisah lama dia masa bujang2 dulu yg suka dtg tasik shah alam ni. masa aku darjah 6 dulu pun, masa dtg klang ni, mak teh+andak bw aku jln2 kat tasik shah alam ni jugak. hihiihihi...

lepas makan depa g main plak

gambar ni dah jd wallpaper pc aku kat office.. hihihii...


1 comments:

Amira Athirah said...

waaaa!!!,i miss home badly,best nye sume g jln2 =(