Wednesday, March 18, 2009

..::aLaHai aNaK Ummi::..

Dalam pukul 11.30mlm td kitorg br sampai dr rawang. G umah mak jang helmi sbb bawa mak mertuaku melawat mak dia (tok aku ler) kat situ. Sesaja bawa mak jalan… sbb mak nak blk perak sabtu pagi ni… mana sempat nak tunggu weekend dah.

Masa kat rumah mak jang, aku dapat mms dr auntie.

Geramnyer aku… rupa-rupanya, mlm td auntie bw andak dan anak2nya (ika, aiman dan batrisya) g sunway jumpa ngan kak lin, cik din dan Danish serta mak tok Danish. Citernyer kak lin tu yg ada kursus kat sunway tu. Yg lg geram tu bila tgk botol susu Danish.. cutenyer….. katanya tu botol kaca, anak buah kak lin belikan kat jepun. Hehhehehehehee… no wonderlah cute sgt.


Berbalik pd citer aku, dah pukul 12.30mlm kitorg masuk bilik nak tidur. Sejak 2-3 bulan ni, Adam waktu tidurnya mesti kul 12.00 tghmlm – 2 pagi…. Baru dia nak tidur… Dah masuk bilik, tutup lampu… pun x mau tidur gak… menagis ajer… nak minta didokong… diletak atas tilam, x nak… Ummi dah letih, abah pun dah letih… rasa cam nak marah2 jer… rasa cam nak pukul2 je si Adam ni…. Selalunya abah dia yg melayan Adam sampai kul 1 / 2 pagi. Tp mlm td giliran aku plak…

Yg lainnyer sket mlm td… Aku baru je ajak Adam baca buku atas katil, abah dia dah tutup lampu.. apa lagi, Adam ni mulalah melalak… x nak gelap, x nak tidur…. Mungkin abah dia penat dan letih hari ni… cepat marah sket… terkeluarlah kata-kata yg menyucuk hati si isteri ni… Dgn hati yg pasrah, aku pun amik adam dan temankan adam mlm td… meraung x nak tidor… bawa keluar x nak gak… x nak tido ngan mak tok dia kat luar… alahai anak umi ni…. Dah ler mlm sebelum ni dia terjaga kul 12.30mlm + nangis + x nak tidor blk + tawaf2 atas katil + siap leh tgk cartoon pingu lg… last2 tidur kul 3.00 pg.

Dlm dok mmujuk dia tidur tu… aku bw dia masuk toilet sapu2 muka dia spy berenti dr nangis. Tp x berjaya.. aku kurung dia dlm toilet (kononnyer cam nak denda dia le) tp dia leh bukak paip air plak sbb toilet aku tu cerah… hehehehe.. bila bw dia kuar dr toilet, dia nangis balik. Masuk toilet diam ajer… Ummi ni yg x tahan menahan marah ni.. mandikan adam ditengah2 mlm… diamlah sikit lepas tu… pujuk punya pujuk… dokong punya dokong.. tepuk punya tepuk.. bau tertidur orgnya sekali ngan umi dia. Tp aku x pasti sape yg tertidur dulu…

Tetiba aku dgr Adam menangis lg… aduh… apa plak yg x kena ni… tepuk punya tepuk… dukong dia sket2… baru dia lena balik…..

Tetiba lg skali, Adam nangis lg… malasnyer aku.. umi ngantuk ni…. klau baby kecik, sumbat ajer puting susu, dah diam. Tp adam ni sumbat botol susu ditolaknya… lg menangis… tp matanye pejam… aku biar ajer adam melalak.. sampai abah dia plak yg bangun… dibukak lampu bilik, dah kul 5.30pg rupanya. Didokong adam sana sini… baru diam… aku buatkan susu… 5 minit lepas minum susu, merengek lg orgnyer…. Aduhai anak umi… apa yg x kena ni….

Kenapa agaknya Adam leh jd cam ni ek lately… klau kul 11.30mlm tu, mata dia terang membulat lg… macam mana nak masuk tidur. Pernah dulu aku try tidur awal sama2 ngan dia. Dlm kul 10.00 mlm. Tp umi ngan abah dia yg tertidur dulu. Adamnyer x tahu tidur kul berapa…. Lg bahaya klau cam ni… Lg satu, kalu aku pun tidur awal gak, umah ku nnt ibarat tongkang pecahlah.. x dapat nak buat keje umah langsung.

0 comments: