Tuesday, March 03, 2009

..::AmaNaH AllaH::..

Hari ni, umur Adam dah hampir 2 tahun. Perkembangannya dr segi fizikal, macam budak2 yg lain. Alhamdulillah sihat tubuh badan. Cuma kurang berat ajer… main byk, makan x nak.. itulah jadinya…. Lagipun silap aku gak. Dulu masa Adam 4 bulan, masa dia buat perangai x nak susu botol tu, aku x sungguh2 cari cara lain untuk bg dia minum susu… lgpun Adam x nangis pun… x buat perangai pun… tu lah sbb mengapa aku x sungguh2 ikhtiar nak bg dia menyusu dulu… Dlm pd tu lah… berat badan Adam mendatar…..

Skrg ni bila tgk anak kawan2 yg sihat dan bersemangat tu, aku mulalah rasa menyesal ngan apa yg telah aku lalui dulu… Rasa cam nak naik mesin masa doremon dan ubahnya semula….

Disebabkan aku gagal membesarkan ‘fizikal’ Adam…. Rasa cam nak bg adik untuk Adam… tp aku tak mampu utk memetik jari dan ….. tup!!! Aku dah ngandung. Aku x mampu… ini kerja Allah. Rezki ni dtg dr-Nya.


Semlm, aku selak2 surah 19 ; Maryam ….. Dalam pembacaan aku ayat 1-15 mengisahkan ttg Nabi Zakaria yg memohon pd Allah utk mempunyai zuriat sedangkan isterinya mandul. Doa Nabi Zakaria dimakbulkan Allah, itulah tanda kekuasaan Allah. Lahirlah Yahya sebagai jenerasi penerus utk keluarga Ya’kub itu.

Klau dilihat semula pd ayat 12 – 15, adakah susah bg kita utk memahami ayat2 Allah ini? Adakah sbb kita bukannya ustazah / ustaz etc, kita x mampu utk menjabarkan maksud ayat2 Allah ini… tp bila dipikirkan blk, nape kiter rasa susah sedangkan Allah dah bgtau dlm Al-Quran bhw Al-Quran ini mudah….

54:17
Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al-Quran untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?

Berbalik kpd ayat 12 – 15 td… kenapa aku katakan ianya tidak susah utk difahami….

Pengangkatan Yahya sebagai Nabi dan sifat-sifat keutamaannya
19:12. Hai Yahya, ambillah Al Kitab (Taurat) itu dengan sungguh-sungguh. Dan kami berikan kepadanya hikmah selagi ia masih kanak-kanak,
19:13. dan rasa belas kasihan yang mendalam dari sisi Kami dan kesucian (dan dosa). Dan ia adalah seorang yang bertakwa,
19:14. dan seorang yang berbakti kepada kedua orang tuanya, dan bukanlah ia orang yang sombong lagi durhaka.
19:15. Kesejahteraan atas dirinya pada hari ia dilahirkan dan pada hari ia meninggal dan pada hari ia dibangkitkan hidup kembali

Setiap insan yg dilahirkan dibumi ini, diwajibkan utk berpegang kuat dan sungguh-sungguh dgn Kitabullah… Klau masa Nabi Yahya ni, kitab Tauratlah… tp klau kita pd hari ini, tentulah Al-Quran. Dr zaman kanak2 lg kita kena terapkan didikan agama. Berkasih saying, menjaga kesuciandr berbuat dosa, bertakwa (berkerja), tidak sombong dan x durhaka pd org tua adalah nilai2 murni yg perlu dididik dgn mengenal dan berpegang kuat pd kitabullah … Kehidupannya akan sejahtera dr hari dia dilahirkan, dimatikan dan dibgnkan semula nnt.

Nah…. Kan mudah jer…. Islam itu sejahtera. Tp kenapa Malaysia hari ini x sejahtera? Sama-sama kita fikirkan dan ambil sikap utk berubah kpd yg lebih baik. Mulakan ngan diri sendiri dan terus kpd ahli keluarga dan sahabat2 yg lain.

0 comments: