Tuesday, June 03, 2008

3 June 2007 - 3 June 2008

_ Arwah ayah

Aku terlupa.. nasib baik aku ada abg yg baik hati yg mengingatkan aku tentangnya. Pada hari ni, genaplah setahun, arwah ayah tersayang telah pergi mengadap-Nya. Kita yg hidup kena teruskan perjuangan.

Kisah arwah ayah bermula pd pagi sabtu, 26 Mei 07. Ayah terjatuh kat pintu belakang ms dia nak g ke bilik air. Aku ada kat umah masa tu.. (berpantang) terdengar bunyi benda jatuh dan dgr mak menjerit “ayah!!!” kalut mak g tgk, rupanya memang ayah yg jatuh terduduk. Badannya x bleh gerak.. trus cik leh dan cik din dtg menolong papahkan ayah ke dlm rumah. Keadaan jadi kelam kabut… kak ain ngan cik leh bawa ayah g klinik kat changlun, klinik yg selalu ayah pegi. Sampai klinik, doctor sruh bw ayah ke hospital terus. Katanya ayah mungkin kena strok sebelah badan.

Bila dah sampai hospital, ayah kena tahan. Nasib masa tu cuti sekolah, dapatlah anak² yg lain blk lawat dan jaga ayah. 4 hari 4 malam ayah ditahan kat hospital. Ayah x leh makan ngan mulut dah, ayah x leh cakap dah, hanya senyum jer… nak makan kena suap kot hidung… ayah kena pakai pamper .. L… Aku plak, nak kena balik sambung pantang kat rumah mak mertua plak… ayah pun dah keluar dr wad, so aku pun blklah rumah mak mertua.. aku hny leh dok talipon je lah.. tnykan cam na ngan keadaan ayah..

Hari sabtu, tgh² malam, aunty hantar sms kata kat rumah mak, diorg dah dok bacakan yasin kat ayah. Aku x hairan sbb mmg selalu depa dok bacakan AQ kat ayah.. Keadaan ayah… susah nak citer… Pagi Ahad tu, dek na kata ayah dah nampak cam lain dah… Helmi ada kat perak ms tu. Mak perak kata, klau nak blk tgk, baik balik hari ni, esok klau hubby aku dah blk KL, x dak sapa nak hantar aku blk kedah sbb bapak mertuaku g rombongan ke melaka..

Aku, helmi dan mak perak sampai umah kedah kul 3.00ptg. Aku tgk ayah, memang lain dr hr pertama aku nak blk perak dulu tu… dia dah x bg respon pd org yg kat sebelah dia dah… mak dah nangis² lihat keadaan ayah. Aku g dapur, anjang nangis!!.. aku pun apa lagi.. nangis gak lah…. Dr dapur, aku g belakang rumah, dok sembang ngan mak lang pozi plak… tup tap… anak pak su aku bgtau. ‘nu.. pak cik awang dah x dak dah’ terkejut aku… masuk je dlm rumah… keadaan sayu.. ayah dah memang betul² pergi buat selama-lamanya… masa tu pukul 3.25ptg.. Agaknya ayah tunggu aku balik kot…
Yang x dak masa tu anty ngan andak sekeluarga jer. Yg lain semuanya ada… Mak cepatkan proses pengebimuan ayah.. malam tu gak ada dikebumikan….

Al-Fatihah

0 comments: