Friday, June 27, 2008

mampukah aku??

_wanita solehah

Lihatlah sejarah seorg wanita Mukmin, ketika anaknya meninggal dunia, ditutup mayat itu baik-baik menunggu suaminya pulang. Bila kembali suaminya, dia tidak terus mengadu tetapi dihiburkan, dilayan suaminya sehinggalah selesai suaminya menunaikan hajatnya barulah dia bertanya,
“Abang, kalau kita diberi pinjam sesuatu, adakah kita kena memulangkan barang itu kepada tuan punyanya?”.
“Tentu sekali” Jawab si suami.
“Allah telah meminjamkan kita seorg anak. Tapi sekarang Allah telah mengambil kembali anak itu dari kita”
“Innalillah wa inna ilaihi raajiuun” kata suaminya ngan tenang. Maka barulah ditunjukkan mayat anaknya kepada suaminya.

Begitu mampunya wanita solehah menenangkan hati suaminya. Bukan memekik, melolong, menangis, merapu dan mengungkit itu ini hingga suami jadi dua kali susah. Susahkan ujian yg berlaku dan susahkan sikap isteri….

Tertanya aku pada diri sendiri. Mampukah aku bersifat begitu bila sesuatu berlaku terhadap Adam. Sedangkan dulu, ada 2 kali… adam kemalangan kecil kat rumah, aku trus call husband bgtau dia adam kena periuk panas!!! Hati aku cemas+panik … tak tau nak buat apa, call trus dia… tp kisah wanita solehah td yg tenang dan sabar dlm menguruskan hal rumahtangga, menyentuh hati ni… ‘mampukah aku menjadi seperti wanita solehah td’

Buat suamiku yg tersayang… aku berjanji pada diri sendiri utk belajar menjadi wanita dan isteri yg solehah buatmu.

0 comments: